Powiat pszczyński - podstrona

Pomoc konsumentom

Jak sprzedawcy informują o cenach? Kontrola Inspekcji Handlowej

Inspekcja Handlowa na zlecenie UOKiK skontrolowała, jak sprzedawcy informują o cenach. Inspektorzy sprawdzili prawie 64 tysiące partii produktów. Zastrzeżenia wzbudziło tylko 4 tys. partii (6,4 proc.).

W I kwartale 2017 r. Inspekcja Handlowa na zlecenie UOKiK sprawdzała, jak sprzedawcy informują konsumentów o cenach produktów. Inspektorzy skontrolowali prawie 64 tys. partii produktów, kwestionując 4 tys. partii (6,4 proc.). - Nieprawidłowości jest niewiele. To dobra informacja dla każdego konsumenta. Większość sprzedawców poprawnie informuje o tym, ile kosztują ich produkty - mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Inspektorzy przykładowo kwestionowali brak cen jednostkowych (za litr czy kilogram) lub to, że konsument w ogóle nie był informowany o tym, ile kosztuje towar. Zdarzało się również, że te same produkty umieszczone w różnych miejscach sklepu miały inne ceny. Jedynie kilkadziesiąt partii kosztowało mniej na półce, a więcej w kasie.

Inspektorzy Inspekcji Handlowej za błędne informowanie konsumentów o cenach wydali 34 decyzje i nałożyli 24 tys. zł kar na sklepy, które nie przestrzegały obowiązków informacyjnych.

Konsumentom przypominamy:
- Musisz wiedzieć, za ile kupujesz. Cena musi być czytelna, widoczna i jednoznaczna.
- Cena musi być zawsze brutto, czyli z podatkiem.
- Przepisy nie wymagają, aby cena znajdowała się na każdym towarze. Znajdziemy ją na wywieszce - w sklepie, w kiosku, na poczcie - lub w cenniku.
- U dentysty, fryzjera, kosmetyczki, krawca - szukaj cennika.
- Niższa cena na półce niż w kasie? Masz prawo kupić po niższej cenie.
- Sprawdzaj i porównuj ceny jednostkowe (czyli cenę za litr, kilogram, metr)
- Nie ma obowiązku umieszczania czytników cen w sklepach - informację na temat ceny znajdziesz w miejscu, gdzie znajduje się towar.
- Masz wątpliwości? Skontaktuj się z Inspekcją Handlową. Maksymalna kara za brak ceny wynosi do 20 tys. zł.

(źródło: UOKiK)

Inne wiadomości

  • Pomoc konsumentom

    Wakacyjny poradnik. Część 1

    Przed wakacjami warto przypomnieć, że decydując się na wypoczynek zorganizowany we własnym zakresie, czyli bez udziału biura podróży musisz pamiętać o kilku ważnych kwestiach.

  • Pomoc konsumentom

    Webinarium. Jak nie dać się oszukać w Internecie?

    Urząd Komisji Nadzoru Finansowego zaprasza 25 czerwca od godz. 10.00 indywidualnych uczestników rynku finansowego na webinarium „Najnowsze sposoby działania cyberoszustów - czyli jak nie dać się okraść w Internecie” organizowane w ramach projektu Centrum Edukacji dla Uczestników Rynku - CEDUR we współpracy z Komendą Główną Policji.

  • Pomoc konsumentom

    Bezpieczny konsument

    Hasło „Bezpieczny konsument” przyświecało spotkaniom z konsumentami w Starostwie Powiatowym w Pszczynie i na pszczyńskim targowisku w Koszarach Ułańskich z okazji Międzynarodowego Dnia Konsumenta.