Powiat pszczyński - podstrona

Pomoc konsumentom

Wyprawka szkolna - ostatni dzwonek

Podręczniki, zeszyty, wybór szkolnego plecaka, fotelu czy biurka… To ostatni moment na zakupy przed pierwszym dzwonkiem. Nie kieruj się wyłącznie walorami estetycznymi czy ceną. Zwróć uwagę na kwestie zapewniające dziecku wygodę, bezpieczeństwo i zdrowy kręgosłup.

Plecak szkolny podstawiony na tle tablicy kredowej.

Rodzicu, opiekunie! Pamiętaj o prawach, które masz jako konsument:

  • jeśli plecak, krzesło czy biurko okazały się wadliwe, złóż reklamację. Masz na to 2 lata od zakupu. Możesz żądać naprawy, wymiany, obniżenia ceny, a gdy wada jest istotna - zwrotu pieniędzy,
  • rzeczy używane również możesz reklamować. Pamiętaj jednak, że sprzedawca może skrócić na to czas do jednego roku,
  • reklamować możesz także produkt kupiony na wyprzedaży. Wyjątkiem jest sytuacja, w której dana rzecz została przeceniona ze względu na konkretną wadę, o czym zostałeś poinformowany, np. w plecaku był uszkodzony suwak. Wtedy z tego powodu nie możesz złożyć reklamacji. Natomiast jeśli pojawi się inna wada np. odpruje się ramiączko - już tak,
  • ceny artykułów szkolnych oraz podręczników są zależne od sprzedawców. Przed zakupem porównaj je w różnych miejscach. Uważaj na rabaty i okazje. Zrób rozeznanie, aby móc stwierdzić, czy na danej promocji faktycznie zaoszczędzisz,
  • masz więcej praw w wirtualnym sklepie. Jeśli wyprawkę szkolną kupujesz przez internet, masz prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni. Nie musisz podawać powodu, wystarczy, że wyślesz stosowne oświadczenie. W ciągu kolejnych 14 dni musisz na własny koszt odesłać towar. Zwracany produkt nie powinien mieć śladów użytkowania, inaczej sprzedawca może potrącić koszty doprowadzenia rzeczy do stanu pierwotnego, czyli np. prania,
  • podczas zakupów w tradycyjnym sklepie dobrze przemyśl wybór, bo zwrot niewadliwego towaru zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy i to on ustala jego warunki. Może wymagać oryginalnego opakowania, a pieniądze oddawać tylko na kartę podarunkową. Przed transakcją upewnij się, jakie zasady obowiązują w danym sklepie.

Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów otwiera się w nowym oknie.

(źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów)

Wprowadzenie: Biuro Rzecznika Prasowego

Inne wiadomości

  • Pomoc konsumentom

    Forkon pomaga poszkodowanym przez powódź

    Forum Organizacji Konsumenckich Forkon - zrzeszenie największych i najbardziej doświadczonych organizacji konsumenckich w Polsce solidaryzując się z ofiarami wrześniowej powodzi włącza się w pomoc ofiarom kataklizmu, który nawiedził południowo-zachodni rejon naszego kraju.

  • Pomoc konsumentom

    Bezpieczeństwo w sieci - powódź

    Powódź i związana z nią sytuacja to czas zwiększonej aktywności cyberprzestępców, którzy wykorzystują socjotechnikę i manipulację. Oszuści przygotowują kampanie phishingowe, fałszywe zbiórki i reklamy w mediach społecznościowych promujące nieprawdziwe inwestycje.

  • Pomoc konsumentom

    Część 3. Wakacyjny poradnik

    Planując podróż samolotem warto zapoznać się z przysługującymi prawami. Co zrobić, gdy lot jest odwołany? Czy przysługuje nam odszkodowanie? Więcej informacji znajdziecie w naszym artykule.