Powiat pszczyński - podstrona

Pomoc konsumentom

Netia - marketing bezpośredni

Jeżeli przedsiębiorca dzwoni, żeby przedstawić ofertę, musi wcześniej mieć zgodę konsumenta na kontakt w celu marketingu bezpośredniego. Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciwko Netii. Wykaże ono, czy Netia uzyskała wcześniej zgody konsumentów, którym proponowała zawarcie umowy.

We wrześniu prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko Netii. Ze skarg konsumentów i analizy rozmów sprzedażowych wynika, że Netia, korzystając z gotowych baz danych pozyskanych od podmiotów trzecich, może dzwonić z ofertą do osób, od których nie miała wcześniejszej zgody na kontakt telefoniczny w tym celu. W wielu przypadkach spółka próbuje pozyskać zgodę konsumenta podczas pierwszej rozmowy. Poniżej cytujemy fragment rozmowy pracownika Netii z konsumentem:

Netia: Halo! Dzień dobry! Moje nazwisko [niezrozumiałe] Ilona i dzwonię z firmy „Netia”. Czy mam przyjemność rozmowy z panią Jowitą?

Konsument: Tak, przy telefonie.

N: Witam pani Jowito. Kontaktuję się tutaj z panią, ponieważ nasza firma w tym momencie rozszerza zakres swoich proponowanych usług. W związku z czym mamy przygotowane dla pani różnego rodzaju rabaty, jak i również różne bonusy złotówkowe. Czy mogę zająć trzy minutki i przedstawić...

Zgodnie z prawem telekomunikacyjnym (art. 172), jeżeli przedsiębiorca chce prezentować swoją ofertę przez telefon, musi już przed pierwszą rozmową mieć jego zgodę na kontakt w celach marketingu bezpośredniego.

Postępowanie przeciwko Netii może zakończyć się stwierdzeniem stosowania praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, nałożeniem kary finansowej, której maksymalny wymiar to 10 proc. obrotu Netii oraz nakazem usunięcia trwających skutków naruszenia.

(źródło: UOKiK)

plakat

Inne wiadomości

  • Pomoc konsumentom

    Tajemnicze i zwodnicze promocje na Temu?

    Serwis Temu to jedna z największych platform zakupowych z chińskim kapitałem. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił jej zarzuty prezentowania cen promocyjnych w sposób sprzeczny z prawem.

  • Pomoc konsumentom

    Planujesz wakacje? Uważaj na cyberprzestępców

    Zbliża się sezon urlopowy, coraz więcej osób planuje swoje wakacje. Uważaj na cyberprzestępców podszywających się pod hotele i serwisy pośredniczące w rezerwacji noclegów.