Powiat pszczyński - podstrona

Pomoc konsumentom

UOKiK sprawdza lokaty strukturyzowane Idea Banku

Czy Idea Bank ponosi odpowiedzialność za przekazywane klientom informacje? Wykaże to postępowanie wszczęte przeciwko bankowi przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zarzuty dotyczą lokat strukturyzowanych.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w  kwietniu 2017 r. wszczął postępowanie przeciwko Idea Bankowi. Wątpliwości wzbudzają rozpowszechniane informacje o warunkach lokat strukturyzowanych. Są to produkty finansowe, które łączą ochronę kapitału z inwestycjami. Mogą przynieść zysk, ale i stratę.

Urząd kwestionuje sposób informowania konsumentów o warunkach lokat strukturyzowanych Idea Banku, zgodnie z którymi:

Bank może całkowicie wyłączyć swoją odpowiedzialność za udzielane informacje. To na konsumencie spoczywa obowiązek oceny ryzyka i zysków. Ponadto, klient musi samodzielnie zdobyć informacje o wysokości podatków, które będzie musiał zapłacić, gdy osiągnie zyski.

Bank nie przedstawia jasnych informacji o umowie. Przed jej zawarciem konsument otrzymuje „Warunki Lokaty Strukturyzowanej” informujące m.in. o opłatach, terminach, nazwach funduszy, w które są inwestowane pieniądze. Pomimo że dokument został zredagowany tak, że sugerował, że podane w nim warunki umowy są wiążące, to ostatecznie mogą one być inne. Poza tym, bank eksponuje informacje o możliwym zysku, kosztem danych o ewentualnych stratach. Może to wprowadzać klientów w błąd.

Jeśli postawione zarzuty potwierdzą się, to prezes UOKiK może nakazać zaniechanie praktyki i usunięcie jej skutków oraz nałożyć karę pieniężną do wysokości 10 proc. obrotu osiągniętego w poprzednim roku.

Pomoc dla konsumentów: Rzecznik Finansowy: www.rf.gov.pl otwiera się w nowym oknie

(źródło: UOKiK)

Inne wiadomości

  • Pomoc konsumentom

    Wakacyjny poradnik. Część 1

    Przed wakacjami warto przypomnieć, że decydując się na wypoczynek zorganizowany we własnym zakresie, czyli bez udziału biura podróży musisz pamiętać o kilku ważnych kwestiach.

  • Pomoc konsumentom

    Webinarium. Jak nie dać się oszukać w Internecie?

    Urząd Komisji Nadzoru Finansowego zaprasza 25 czerwca od godz. 10.00 indywidualnych uczestników rynku finansowego na webinarium „Najnowsze sposoby działania cyberoszustów - czyli jak nie dać się okraść w Internecie” organizowane w ramach projektu Centrum Edukacji dla Uczestników Rynku - CEDUR we współpracy z Komendą Główną Policji.

  • Pomoc konsumentom

    Bezpieczny konsument

    Hasło „Bezpieczny konsument” przyświecało spotkaniom z konsumentami w Starostwie Powiatowym w Pszczynie i na pszczyńskim targowisku w Koszarach Ułańskich z okazji Międzynarodowego Dnia Konsumenta.