Powiat pszczyński - podstrona

Ogólne

Ministerstwo konsultuje z samorządami wariant węzła na DK1

Czy jest szansa na zwrot ws. budowy węzła na skrzyżowaniu DK1 i ul. Męczenników Oświęcimskich w Pszczynie? Ministerstwo Infrastruktury zwróciło się do starosty pszczyńskiego o przekazanie stanowiska w zakresie preferowanego wariantu inwestycji.

Skrzyż. DK1 z ul. M. Oświęcimskich w Pszczynie

Przypomnijmy, że starania o budowę bezkolizyjnego węzła na skrzyżowaniu obok Kauflandu trwają od wielu lat. Powstał projekt budowlany, a realizację inwestycji zapowiedział w 2017 r. premier Mateusz Morawiecki jako jedną z kluczowych w Programie dla Śląska. Niedługo potem z planów przebudowy skrzyżowania w Pszczynie wycofano się, argumentując, że po wybudowaniu S1 ruch na DK1 znacznie się zmniejszy.

Końcem ubiegłego roku z inicjatywy Zarządu Powiatu Pszczyńskiego, Rada Powiatu jednogłośnie przyjęła uchwałę ws. konieczności budowy węzła na DK1. W styczniu ze wspólnym stanowiskiem w tej sprawie wystąpili wszyscy starostowie z województwa śląskiego, którzy podczas konwentu w pszczyńskim starostwie zaapelowali do premiera i ministra o zapewnienie finansowania inwestycji oraz wskazali, że jest ona istotna nie tylko z punktu widzenia powiatu pszczyńskiego, ale także całego województwa śląskiego.

Do tej pory odpowiedzi na apele Rady Powiatu, Zarządu Powiatu i Konwentu Powiatów Województwa Śląskiego utrzymane były w takim samym tonie. Jeszcze w styczniu br. co prawda Ministerstwo Infrastruktury proponowało przekazanie 26 mln zł na ten cel, jednak pozostałą kwotę miały sfinansować samorządy. Inwestycję wyceniano na ponad 81 mln zł.

- Cieszę się, że sojusznikiem powiatu i gminy w sprawie budowy węzła jest marszałek województwa śląskiego, Jakub Chełstowski, który pismem z 10 lutego br. zwrócił się do premiera z prośbą o udzielenie wsparcia w staraniach samorządów lokalnych dla tej inwestycji i zapewnienie całości niezbędnych środków finansowych, co umożliwiłoby niezwłoczne rozpoczęcie budowy tego węzła przez GDDKiA. W swoim piśmie marszałek przywołuje stanowiska w tej sprawie Konwentu Powiatów Województwa Śląskiego, starosty pszczyńskiego, burmistrza Pszczyny, Rady Miejskiej w Pszczynie i pisze, że konieczność budowy przedmiotowego węzła jest niepodważalna
- mówi Barbara Bandoła, starosta pszczyński, która kolejny raz sprawę konieczności realizacji inwestycji w kontekście ochrony powietrza poruszała podczas posiedzenia wyjazdowego Sejmowej Komisji Antysmogowej, które odbyło się 7 lutego w Bielsku-Białej.

17 lutego starosta otrzymała pismo z Ministerstwa Infrastruktury, skierowane także do marszałka województwa oraz burmistrza Pszczyny, w którym zwrócono się z prośbą o przekazanie stanowiska w zakresie preferowanego wariantu węzła na DK1. Przypomnijmy, że powstały cztery koncepcje węzła - w trzech wariantach droga wojewódzka i droga gminna przebiegają pod drogą krajową, natomiast w jednym droga wojewódzka i droga gminna poprowadzone są nad drogą krajową.

W piśmie sprzed kilku dni ministerstwo pyta, czy samorządy preferują wykonanie wiaduktu w ciągi drogi krajowej, czy w ciągu drogi wojewódzkiej? - Sprawa jest w toku i intensywnie nad nią pracujemy. W najbliższym czasie spotkamy się z przedstawicielami samorządów i zarządców dróg, by szybko wypracować wspólne stanowisko w tej sprawie. Budowa bezkolizyjnego węzła na DK1 jest we wspólnym interesie samorządu wojewódzkiego, powiatowego i gminnego - podkreśla Barbara Bandoła.

Wprowadzenie: Biuro Rzecznika Prasowego

Inne wiadomości