Powiat pszczyński solidaryzuje się z osobami z autyzmem
2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Wystarczy zrozumieć, aby zmienić świat osób z autyzmem na lepszy!

Osoby z autyzmem mają trudności z relacjami społecznymi, porozumiewaniem się, wyobraźnią. Dziecko, które krzyczy z niezrozumiałych powodów, znajomy, który nigdy się nie uśmiecha, nie używa mimiki i gestów lub koleżanka, która zawsze spędza czas sama. Każdy z nich jest stygmatyzowany i odsuwany. A wystarczy zrozumieć, aby zmienić świat osób z autyzmem na lepszy. Nie bądź zielony w temacie autyzmu. Bądź niebieski, tak jak nasza powiatowa drużyna.
Dzisiaj pracownicy pszczyńskiego starostwa oraz społeczność Zespołu nr 3 im. Janusza Korczaka przyłączyła się do ogólnopolskiej akcji - ubrali się na niebiesko, by okazać wsparcie osobom z autyzmem. Również budynki Starostwa Powiatowego oraz Zespołu Szkół nr 3 im. J. Korczaka w Pszczynie podświetlone zostały na niebiesko. W tej powiatowej szkole cały kwiecień jest miesiącem wiedzy o autyzmie.
Czym jest autyzm?
Jak podaje fundacja Synapsis, która od prawie 30 lat prowadzi diagnozę oraz terapię dzieci, młodzieży, a także dorosłych osób z autyzmem, zaburzenia ze spektrum autyzmu są obecnie diagnozowane u 1 na 100 dzieci (w USA statystyki pokazują 1:88, w Polsce brak dokładnych danych, ale mówi się, że może to być 1:150 dzieci).
Autyzm jest całościowym zaburzeniem rozwoju dziecka. Jego objawy widoczne są w zakresie relacji społecznych, komunikowania się z innymi, zabawie i często także w sztywnych wzorach zachowań. Pierwsze symptomy autyzmu pojawiają się bardzo wcześnie, widoczne są przed ukończeniem przez dziecko 3. roku życia, a nawet wcześniej.
Warunkiem postawienia rozpoznania jest pojawienie się nieprawidłowości w relacjach społecznych, komunikowaniu się oraz w rozwoju funkcjonalnej lub symbolicznej zabawy już przed 3 rokiem życia dziecka.
Jako całościowe zaburzenie rozwoju, autyzm ma wpływ na wszystkie obszary funkcjonowania dziecka. Powoduje zaburzenia relacji społecznych i kontaktu, trudności z podporządkowaniem się regułom społecznym wynikające z braku ich zrozumienia. Większość dzieci autystycznych jest niemówiąca, nie komunikuje się gestem, ma trudności ze wskazywaniem, naśladowaniem, spełnianiem poleceń. Jeśli dzieci mówią, to są to często echolalie. Nie potrafią one tworzyć dłuższych rozbudowanych wypowiedzi, mają trudności z inicjowaniem i podtrzymywaniem wymiany konwersacyjnej. Cechuje je brak lub ograniczenie rozumienia pojęć abstrakcyjnych. Nawet dobrze funkcjonujący autyści mają problemy z pragmatyką języka. Dodatkowo obserwuje się u nich zaburzenia zachowania - liczne stereotypie i rytuały, koncentrowanie się na niefunkcjonalnych właściwościach przedmiotów, skrajne formy zaburzeń koncentracji. U niektórych pojawiają się także zachowania agresywne i autoagresywne.
Oczywiście podany powyżej opis funkcjonowania dziecka autystycznego jest bardzo ogólny i niepełny. Każdy, kto zetknął się chociaż z kilkorgiem dzieci chorych na autyzm wie, jak bardzo różny obraz funkcjonowania mogą one prezentować. Wszystko to sprawia, że wychowywanie dziecka autystycznego jest niezwykle trudnym zadaniem dla rodziców. Często czują się oni bezradni i pozostawieni samym sobie. To poczucie zagubienia i bezradności wynika również z faktu, że przeważnie rozwój ich dziecka przebiegał przez pewien czas prawidłowo, a niepokojące objawy były bagatelizowane przez otoczenie.
Choć autyzm można zdiagnozować już u bardzo małych dzieci, często diagnozuje się go również u nastolatków, a nawet osób dorosłych. Aktualnie używa się określenia spektrum zaburzeń autyzmu, które obejmuje zarówno autyzm, jak i zespól Aspergera oraz całościowe zaburzenia rozwojowe. (źródło: Synapsis)