Powiat pszczyński - podstrona

Ogólne

Energa Obrót: postępowanie UOKiK

Pominięcie istotnych informacji o dodatkowej opłacie handlowej, zapewnianie, że podpisanie dokumentów to tylko aktualizacja umowy, nieprzekazywanie konsumentom jej podpisanego egzemplarza ­ - to niektóre z zarzutów, jakie UOKiK postawił sprzedawcy energii elektrycznej Energa Obrót w związku z ofertą Gwarancja Stałej Ceny.

Zgodnie z prawem przedsiębiorca, który proponuje konsumentowi zawarcie umowy, powinien przekazać mu rzetelne, jasne i jednoznaczne informacje na temat swojej propozycji. W przypadku sprzedaży energii wiedza konsumenta na temat ceny i innych zobowiązań finansowych ma kluczowy wpływ na jego decyzję o przyjęciu oferty. Wprowadzanie w błąd jest uznawane za niezgodną z prawem nieuczciwą praktykę rynkową.

Energa Obrót zawiera z konsumentami umowy kompleksowe i umowy sprzedaży energii elektrycznej. Urząd otrzymywał liczne sygnały dotyczące prowadzonej przez spółkę od grudnia 2014 do końca 2015 sprzedaży w ramach oferty Gwarancja Stałej Ceny.

Przeprowadzone przez UOKiK postępowanie wyjaśniające dało podstawy do postawienia Energa Obrót zarzutów. Zastrzeżenia Urzędu dotyczą pominięcia przez spółkę, w trakcie składania konsumentom propozycji skorzystania z oferty Gwarancja Stałej Ceny, istotnych informacji o dodatkowej opłacie handlowej doliczanej do rachunków, wprowadzania ich w błąd co do tożsamości spółki i okoliczności złożenia propozycji skorzystania z tej oferty, a także podejmowania działań niezgodnych z przepisami ustawy o prawach konsumenta.

Przedstawiciele Energa Obrót informowali konsumentów w trakcie składanych im wizyt, że reprezentują dotychczasowego dostawcę energii i przekazywali m.in. nieprawdziwe informacje jakoby podpisanie nowej umowy było konieczne w celu kontynuowania dostaw prądu. Konsumentom nie wydawano także egzemplarza zawartej w ten sposób umowy. Z kolei w przypadku umów zawieranych przez telefon, Urząd zakwestionował stosowany przez Energa Obrót tryb uznawania tego rodzaju umów za skutecznie zawarte. W rezultacie takich działań konsumenci mogli być wprowadzeni w błąd, szczególnie w zakresie przysługującego im prawa do odstąpienia od umowy.

Postępowanie UOKiK może zakończyć się przyjęciem zobowiązania do podjęcia działań zmierzających do zakończenia naruszenia lub usunięcia jego skutków albo uznaniem zarzucanych spółce praktyk za naruszające zbiorowe interesy konsumentów i nakazem zaniechania ich stosowania z ewentualnym określeniem środków usunięcia ich trwających skutków. Na przedsiębiorcę może zostać nałożona kara finansowa.

(źródło: UOKiK)

uokik

Inne wiadomości

  • Środowisko

    Ostrzeżenie o przymrozkach

    IMGW-PIB Biuro Prognoz Meteorologicznych w Krakowie wydał ostrzeżenie dla powiatu pszczyńskiego o przymrozkach, stopnia 1.

  • Ogólne

    Awaryjne zamknięcie ul. Szkolnej w Goczałkowicach

    Firma Budimex, wykonawca inwestycji kolejowej informuje, że z uwagi na prace związane z regulacją torów od 8 do 9 maja w godz. 22:30 - 5:30 nastąpi zamknięcie dla ruchu kołowego przejazdu na ul. Szkolnej w Goczałkowicach.

  • Ogólne

    Rok pracy Zarządu Powiatu Pszczyńskiego. Inwestycje, wyzwania i plany na przyszłość

    7 maja mija dokładnie rok od momentu wyboru nowego Zarządu Powiatu Pszczyńskiego. To dobry moment, by podsumować najważniejsze działania, które zostały zrealizowane w tym czasie. - W ciągu roku zakończyliśmy inwestycje i remonty o wartości ponad 20 mln zł. Kolejne ważne zadania o wartości ponad 20 mln zł są w trakcie realizacji - mówi starosta Grzegorz Wanot.