Powiat pszczyński - podstrona

Pomoc konsumentom

15 marca. Światowy Dzień Konsumenta

Dziś obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta. Z tej okazji warto przypomnieć nowe zasady zgłaszania reklamacji i obowiązujące od nowego roku przepisy dotyczące zawierania umów na pokazach i wycieczkach.

Grupa osób widoczna od pasa w dół z torbami z zakupami.

Z okazji Światowego Dnia Konsumenta życzymy wszystkim Konsumentom satysfakcji z zakupów i zadowolenia z ich jakości, bezpiecznych transakcji oraz korzystnych umów konsumenckich.

Przypominamy, że od 1 stycznia 2023 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące umów zawartych po tej dacie. Do umów zawartych przed końcem 2022 r. zastosowanie mają przepisy dotychczasowe.

Najważniejsze zmiany:

  1. Nowe zasady zgłaszania reklamacji

  2. Dotychczasowa „rękojmia” została zastąpiona „niezgodnością towaru z umową”. Jeżeli zakupiony towar okaże się wadliwy w pierwszej kolejności konsument może żądać naprawy lub wymiany wadliwego towaru.

    Jeśli przedsiębiorca odmówi naprawy lub wymiany towaru albo nie doprowadzi go do jego zgodności z umową, konsument może żądać obniżenia ceny lub w przypadku istotnej niezgodności z umową - odstąpienia od umowy.

    Ważna zmiana - sprzedawca ponosi odpowiedzialność za sprzedany towar używany przez okres 2 lat.

  3. Lepsza ochrona konsumentów zawierających umowy na pokazach i wycieczkach
    • wydłużenie do 30 dni terminu na odstąpienie od umowy zawartej podczas nieumówionej wizyty w domu konsumenta lub wycieczki. W przypadku pokazów nadal będzie to 14 dni,
    • zakaz zawierania umów finansowych podczas pokazu lub wycieczki. Zawarta w takiej sytuacji umowa np. pożyczki - będzie nieważna i nie będzie wywoływać skutków dla konsumenta,
    • zakaz przyjmowania płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy. Dotyczy to umów zawieranych podczas pokazu, wycieczki lub nieumówionej wizyty u konsumenta. Rozwiązanie pozwoli na podjęcie świadomej decyzji o zakupie, a konsumenci nie będą narażeni na straty finansowe, gdy z niego zrezygnują w ustawowym terminie.

(źródło: Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pszczynie)

Wprowadzenie: Biuro Rzecznika Prasowego

Inne wiadomości

  • Pomoc konsumentom

    Wakacyjny poradnik. Część II

    Wakacje za granicą wymagają odpowiedniego przygotowania i uwagi. Oto kilka wskazówek, które warto znać przed wyjazdem na zagraniczne wakacje.

  • Pomoc konsumentom

    Wakacyjny poradnik. Część 1

    Przed wakacjami warto przypomnieć, że decydując się na wypoczynek zorganizowany we własnym zakresie, czyli bez udziału biura podróży musisz pamiętać o kilku ważnych kwestiach.

  • Pomoc konsumentom

    Webinarium. Jak nie dać się oszukać w Internecie?

    Urząd Komisji Nadzoru Finansowego zaprasza 25 czerwca od godz. 10.00 indywidualnych uczestników rynku finansowego na webinarium „Najnowsze sposoby działania cyberoszustów - czyli jak nie dać się okraść w Internecie” organizowane w ramach projektu Centrum Edukacji dla Uczestników Rynku - CEDUR we współpracy z Komendą Główną Policji.