Pomoc konsumentom

Dla konsumenta, garść informacji na święta

Przed zakupową gorączką, przypominamy o kilku podstawowych zasadach bezpiecznych zakupów w sieci i sklepach stacjonarnych.

Zapakowane w kolorowe papiery prezenty leżące na podłodze pod chodinką.

KUPUJESZ W SKLEPIE INTERNETOWYM

  1. Dowiedz się od kogo kupujesz
  2. Upewnij się, czy sklep zamieścił swoje dane na stronie internetowej. Adres przedsiębiorcy, numer działalności gospodarczej, pod którym przedsiębiorca jest zarejestrowany - to obowiązkowe dane, które pozwalają stwierdzić, czy sprzedawca rzeczywiście istnieje. Uczciwy nie ma powodów, aby je ukrywać.

  3. Przeczytaj i sprawdź - opis produktu, właściwości, zdjęcia i cenę
  4. Ostateczny koszt powinien uwzględniać podatki oraz wszystkie dodatkowe opłaty np. wysyłki, zapakowania i ubezpieczenia. Zanim zamówisz, poznaj zasady płatności. Wybierz tę, która w konkretnym przypadku jest najbezpieczniejsza. Jeśli nie jesteś przekonany, co do wiarygodności sprzedawcy wybierz opcję zapłaty przy odbiorze.

  5. Zapytaj o termin dostarczenia
  6. Prezenty zamawiaj z wyprzedzeniem, ponieważ internetowy sprzedawca ma 30 dni na zrealizowanie zamówienia. Przed zamówieniem dowiedz się jak długi jest termin realizacji zamówienia oraz dostarczenia przesyłki.

  7. Masz czas do namysłu
  8. W przeciwieństwie do zakupów tradycyjnych zwrot prezentu, który po prostu się nie podoba, jest możliwy w przypadku zakupów internetowych niezależnie od woli sprzedawcy. Można to zrobić w ciągu 14 dni, ale tylko wtedy, gdy Twoim kontrahentem jest przedsiębiorca.

  9. Szczególne prawo w przypadku zakupów „na odległość”
  10. Czas do namysłu i możliwość rezygnacji z zakupów - to wyjątkowy przywilej kupującego KONSUMENTA w sieci. Jeśli chcesz skorzystać z tego prawa, musisz w ciągu 14 dni od daty odbioru towaru wysłać przedsiębiorcy PISEMNE OŚWIADCZENIE (dla celów dowodowych najlepiej zrobić to listem poleconym, za zwrotnym potwierdzeniem odbioru).

    Odstąpienie od umowy odbywa się bez podania przyczyny i bez skutków finansowych. Konsument musi odesłać NA SWÓJ KOSZT zakupiony towar w stanie niezmienionym. Sprzedawca ma 14 dni na zwrot zapłaconej ceny. Jeżeli uszkodziłeś towar, albo w jakikolwiek inny sposób spowodowałeś zmniejszenie jego wartości, sprzedawca może zażądać od Ciebie odszkodowania.

  11. Pamiętaj o wyjątkach
  12. Są jednak grupy produktów, których zakup w sklepie internetowym nie daje jednocześnie możliwości zwrotu. Nie możesz zrezygnować z zakupów, gdy zamawiasz: płytę CD, DVD, program komputerowy i rozpakowałeś je z folii. Rezygnacja nie będzie też możliwa, gdy kupiłeś wycieczkę, bilet do kina, teatru, na koncert. Pamiętaj o wyjątkach i kupuj świadomie.

  13. Masz prawo do reklamacji
  14. Wato pamiętać, że prezenty kupione w sieci, które okazały się wadliwe, niezgodne z umową lub po prostu zepsuły się - możesz reklamować. Masz na to aż dwa lata od zakupu. Koniecznie zachowaj paragon lub inny dowód zakupu - ułatwią dochodzenie roszczeń, w szczególności w przypadku składania reklamacji.

UWAŻAJ

  1. Przedsiębiorca wystawiający ofertę sprzedaży nie zawsze jest sprzedawcą. Coraz częściej możemy spotkać oferty, w których np. sprzedawcą jest przedsiębiorca z krajów azjatyckich, a podmiot wystawiający ofertę jest pośrednikiem sprzedaży.
  2. Ostrożnie podchodź do ofert z markowymi produktami w bardzo niskich cenach.
  3. Przed zakupem sprawdź na niezależnych portalach opinie/komentarze na temat sprzedawcy (od jak dawna działa sprzedawca, jakie ma opinie oraz kiedy zostały dodane). Niektórzy sprzedawcy usuwają z własnej strony niekorzystne komentarze.
  4. Uważaj na fałszywe strony do płatności, zawsze sprawdzaj adres i certyfikat.

KUPUJESZ W SKLEPIE STACJONARNYM

Pamiętaj, że jeśli towar został zakupiony w sklepie stacjonarnym, możliwość zwrotu zależy od dobrej woli sprzedawcy i to on określa warunki np. sprzedawca może zwrócić nam pieniądze, zaproponować wybór innego towaru z jego oferty lub odmówić przyjęcia zwracanego towaru.

Pamiętaj, że masz prawo do reklamacji towarów (w okresie 2 lat od daty wydania) również tych zakupionych w promocji. To Ty decydujesz na jakiej podstawie składasz reklamację. Do wyboru masz rękojmię lub gwarancję, jeżeli ta oczywiście została Ci udzielona np. otrzymałeś wraz z zakupionym towarem kartę gwarancyjną.

Jeżeli konsument składa reklamację na podstawie rękojmi, podmiotem odpowiedzialnym za powstałe wady jest sprzedawca - i to do niego należy skierować pismo reklamacyjne. Jego dane znajdują się m.in. na paragonie fiskalnym, który kupujący powinien co do zasady otrzymać wraz z towarem.
Jeżeli konsument składa reklamację na podstawie gwarancji , podmiotem odpowiedzialnym jest Gwarant (najczęściej producent).

W razie wątpliwości zapraszamy do kontaktu z Biurem Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Pszczynie pod adresem e-mail: konsument@powiat.pszczyna.pl
lub telefonicznie pod numerem 32 449 23 28.

(źródło: Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pszczynie)

Wprowadzenie: Biuro Rzecznika Prasowego

Inne wiadomości