Nocna i świąteczna opieka zdrowotna
Dla pacjentów z nagłymi zachorowaniami, nagłym pogorszeniem stanu zdrowia lub zaostrzeniami chorób przewlekłych, bez zagrożenia życia lub zdrowia, w dni powszednie do godziny 18.00 przeznaczone są poradnie podstawowej opieki zdrowotnej.

Od godziny 18.00 oraz w soboty, niedziele i święta, nocna i świąteczna opieka zdrowotna działa w Szpitalu Joannitas, ul. dr. Witolda Antesa 11, 43-200 Pszczyna
Kontakt telefoniczny: tel. 32 611 53 01
Strona internetowa Szpitala Joannitas w Pszczynie otwiera się w nowym oknie
Od 1 stycznia 2023 roku Szpital Joannitas w Pszczynie rozpoczął udzielanie świadczeń osobom dorosłym i dzieciom w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej w pomieszczeniach poradni specjalistycznych szpitala (na parterze budynku). Wchodzić należy wejściem głównym. Do rejestracji, a następnie do gabinetu i pokoju zabiegowego prowadzi niebieskie oznaczenie (taśma).
Zasady korzystania z pomocy w Poradni nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna udzielana jest od godz. 18.00 do godz. 8.00 w dni powszednie oraz całodobowo w dni wolne od pracy. W poradni zatrudniony jest personel dedykowany wyłącznie pacjentom mocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Lekarz dyżurujący udziela porad w warunkach ambulatoryjnych, telefonicznie (tel. 32 611 53 01), a w przypadkach medycznie uzasadnionych w domu pacjenta.
Z opieki lekarskiej i pielęgniarskiej można skorzystać w przypadku nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy:
- nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia lub grożących istotnym uszczerbkiem na zdrowiu,
- zastosowane środki domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy i zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia.
W razie nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia pacjent może się udać po pomoc do dowolnego punktu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (nie obowiązuje rejonizacja).
W punkcie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej pacjent ma prawo do zaświadczenia, które związane jest z zakresem udzielanych w tym miejscu świadczeń, a wynika ze stanu zdrowia pacjenta stwierdzonego przez lekarza w trakcie przeprowadzonego osobiście badania. Obowiązek wystawienia zaświadczenia o niezdolności do pracy lub kontynuowania nauki, bądź uczestnictwa w zajęciach sportowych, spoczywa na lekarzu, który taką niezdolność stwierdzi.
W razie konieczności lekarz lub pielęgniarka udzielają pomocy w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej w domu chorego. Pomoc wyjazdowa udzielana jest tylko w obrębie powiatu pszczyńskiego.
Lekarz udzielający pomocy w ramach opieki wyjazdowej może, jeśli zajdzie taka potrzeba, skierować pacjenta do szpitala lub wezwać karetkę pogotowia ratunkowego.
W dni ustawowo wolne od pracy, po godzinie 18.00 pacjentom przysługują także zabiegi pielęgniarskie w ramach porady udzielonej przez lekarza dyżurującego w POZ oraz zabiegi wynikające z ciągłości leczenia. W tym przypadku środki higieny osobistej, leki, środki farmakologiczne (w tym specjalistyczne opatrunki do leczenia odleżyn), środki ortopedyczne i pomocnicze oraz sprzęt medyczny, niezbędne do wykonywania czynności higieniczno-pielęgnacyjnych przez pielęgniarkę - zapewnia pacjent, rodzina lub jego opiekun. Zabiegi te mogą być wykonywane przez pielęgniarkę w gabinecie zabiegowym lub w domu pacjenta.
WAŻNE!
W ramach nocnej i świątecznej opieki lekarskiej nie można uzyskać:
- wizyty kontrolnej w związku z wcześniej rozpoczętym leczeniem,
- recepty na stosowane stale leki w związku ze schorzeniem przewlekłym,
- rutynowego zaświadczenia o stanie zdrowia,
- skierowania do specjalisty.
Zawsze, kiedy wydaje nam się, że nasze lub czyjeś życie jest zagrożone, należy bezwzględnie telefonować pod numer alarmowy pogotowia ratunkowego 999 lub 112!
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu
W nocy, weekendy i święta, czyli poza godzinami pracy Podstawowej Opieki Zdrowotnej, otrzymasz profesjonalną pomoc medyczną przez telefon. Wystarczy zadzwonić na Teleplatformę Pierwszego Kontaktu pod numer telefonu 800 137 200 lub wypełnić formularz otwiera się w nowym oknie.
Kontakt telefoniczny
W trakcie rozmowy z konsultantem zostanie przeprowadzony z Tobą wstępny wywiad, podczas którego zostaniesz zapytany o imię i nazwisko oraz numer PESEL. Następnie skontaktuje się z Tobą pielęgniarka i w razie potrzeby lekarz.
Formularz kontaktowy
Po wypełnieniu formularza w ciągu trzech godzin skontaktuje się z Tobą pielęgniarka i w razie potrzeby lekarz.
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu jest dostępna:
- poza godzinami pracy Podstawowej Opieki Zdrowotnej, czyli:
- od poniedziałku do piątku w godzinach od 18.00 do 8.00 następnego dnia,
- w soboty i niedziele oraz inne dni ustawowo wolne od pracy, w godzinach od 8.00 do 8.00 następnego dnia,
- obecnie infolinia obsługiwana jest w języku polskim, angielskim i ukraińskim.