Powiat pszczyński - podstrona

Ogólne

Czego Głuchy nie usłyszy, a niewidomy nie zobaczy. Osoby z niepełnosprawnościami o swoich problemach

Pierwszym filarem dostępności jest dla osób z niepełnosprawnościami sensorycznymi drugi człowiek. Przekonywali o tym podczas konferencji „Otwórzmy się na niepełnosprawność”, która odbyła się w tym tygodniu w pszczyńskim starostwie z okazji Międzynarodowego Dnia Osób Niepełnosprawnych.

Rozmowa trzech osób, z których dwie to osoby niewidome. U stóp mężczyzny leży pies przewodnik.
Anna Haupka i Tymoteusz Gębczyk

Była to okazja dla osób pracujących w urzędach, jednostkach i instytucjach do poznania bliżej świata osób z niepełnosprawnościami sensorycznymi.

Starosta Barbara Bandoła podkreślała, że spotkania z osobami z niepełnosprawnościami są niezwykle ważne. - Koncentrujemy się na działaniach, wprowadzamy udogodnienia zarówno w zakresie dostępności architektonicznej, jak i cyfrowej. Podczas tej konferencji chcemy poznać perspektywę osób Głuchych i niewidomych i dowiedzieć się od nich, co jeszcze możemy zrobić, by ułatwić im funkcjonowanie - mówiła Barbara Bandoła.

Niewidomy zadzwoni, ale trudniej mu napisać maila...

Głównymi prelegentami były osoby Głuche i niewidome, które opowiadały, z jakimi problemami stykają się w na ulicy, w szkole, w urzędzie czy u lekarza. - Najtrudniej jest tu dotrzeć. Ludzie traktują parkingi jak chodniki, ustawiają na nich kosze na śmieci - mówił Tymoteusz Gębczyk z Pszczyny, który 10 lat temu stracił wzrok. Można go spotkać, gdy porusza się po przestrzeni miasta z psem przewodnikiem. - Pies pomaga mi przechodzić z punktu A do punktu B, ale ja muszę dobrze znać otoczenie. Przejście z jednego końca miasta na drugi nie sprawia mi problemu poza tym, że jest to stres. Ale wiem, że nie uderzę w jakiś słup i że przejdę po przejściu dla pieszych - mówił Tymoteusz Gębczyk dodając, że pies przewodnik jest w pracy i w ogóle nie powinniśmy go zauważać, patrzeć mu w oczy czy głaskać, bo to wyzwala w nim chęć zabawy.

Opowiadał też o absurdach, kiedy zadzwonił do firmy odbierającej śmieci, by rozwiązać problem zastawionego koszami chodnika i w odpowiedzi usłyszał, że ma napisać w tej sprawie maila…

- Dla mnie największą przeszkodą w instytucjach jest mur człowieka, niezrozumienie. Pierwszym filarem dostępności jest drugi człowiek i jeżeli spotkam osobę bez próby wczucia się w daną sytuację, żadne wytyczne, ustawy nie pomogą - mówiła Anna Haupka, niewidoma mieszkanka Brzeźc, która studiuje psychokryminalistykę w Katowicach. Często podróżuje komunikacją publiczną - autobusami i pociągami. Zwraca uwagę, że dla osób niewidomych dużym utrudnieniem jest brak udźwiękowienia linii autobusowych i na przystankach.

Głuchy nie zadzwoni, ale może napisać smsa..

Na problemy osób niesłyszących w kontakcie z lekarzami, przychodniami, szpitalami oraz szkołami zwracali uwagę Agata i Jarosław Szyszkowie - niesłyszący mieszkańcy naszego powiatu. Są małżeństwem, mają dwójkę słyszących dzieci w wieku 8 i 5 lat. Ich dzieci żyją w dwóch światach - w domu z rodzicami porozumiewają się językiem migowym, szkoła to dla nich świat osób słyszących. - Trudno jest u lekarza, kiedy nie chce zdjąć maseczki, żebyśmy mogli czytać z ruchu warg albo odmawia pisania z nami na kartce. Nie wszyscy chcą też porozumiewać się z nami za pomocą aplikacji tłumacza języka migowego. Żeby umówić się na wizytę, musimy rano biec do przychodni - przekazują. A wystarczyłoby proste narzędzie, jak sms lub e-mail.

Krzysztof Wostal z Fundacji Transgresja, ekspert do spraw dostępności mówił o obowiązkach instytucji względem osób z niepełnosprawnościami sensorycznymi. Sam jest osobą głuchoniewidomą. Podkreślał na jakie utrudnienia osoby niewidome trafiają w internecie, np. przy wypełnianiu formularza, gdy trzeba wpisać kod z obrazka lub zaznaczyć, na których zdjęciach jest dana rzecz. - Boty świetnie radzą sobie z kodami „kapcza”, ale dla niewidomego jest to bariera nie do przejścia - mówił Krzysztof Wostal. - My niewidomi mamy zróżnicowane potrzeby. Każdy z nas na różnym etapie życia może stać się osobą z niepełnosprawnością. Dostępność to podstawowe prawo każdego człowieka - zaznaczył.

Beata Głubisz z Instytucji Filmowej Silesia Film opowiadała o filmach dostępnych dla osób z niepełnosprawnościami. Katowicki „Światowid” ma w swojej ofercie filmy z audiodeskrypcją, czyli słownym opisem tego, co dzieje się na ekranie - to ułatwienie dla osób niewidomych. Z kolei dla Głuchych ważne są napisy i choć zagraniczne filmy je mają, gorzej jest w tym wypadku z polskimi produkcjami.

Czego Głuchy nie usłyszy, a niewidomy nie zobaczy...

Alina Batkiewicz, Agnieszka Reisch-Radaczyńska oraz Agnieszka Zając zwracały uwagę, że komunikacja z Głuchymi zależy od stopnia ubytku słuchu oraz rodzaju protezy słuchowej. Nie wszystkie osoby z wadą słuchu migają, część odczytuje mowę z ust, część komunikuję się z otoczeniem pisząc. - Potraktujcie głuchego jak obcokrajowca, który posługuje się swoim językiem. Nie używamy zwrotu "głuchoniemy". Oni mówią, ale innym językiem. Nie należy krzyczeć do osoby głuchej, bo gdy ma aparat słuchowy, możemy jej wyrządzić krzywdę. Nie powinniśmy też mówić z przesadną artykulacją - wskazywały.

Powiat Pszczyński od dwóch lat dzięki współpracy z Centrum Doradczo-Szkoleniowym "Dobre Kadry" realizuje projekt na rzecz zwiększenia dostępności usług publicznych dla osób o szczególnych potrzebach. W ramach tego projektu pracownicy starostwa i jednostek uczestniczyli w 156 godzinach szkoleń, został wykonany audyt budynków pod kątem dostępności architektonicznej, zamontowano ścieżki naprowadzające dedykowane osobom z niepełnosprawnością wzroku, przygotowano kilkanaście filmów informujących o działalności starostwa i jednostek w Polskim Języku Migowym z napisami oraz lektorem.

Podczas konferencji Mirosława Wolska przybliżyła działalność Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Wadami Słuchu i z Wadami Wymowy w Pszczynie, które powstało ponad 20 lat temu z inicjatywy rodziców, by wspierać dzieci niesłyszące.

Wicestarosta Damian Cieszewski zachęcał osoby z niepełnosprawnościami, aby przyszły do starostwa jako klienci i przetestowali rozwiązania, które dla nich przygotowano. - Chcemy poznać waszą perspektywę, czy to działa i co jeszcze możemy ulepszyć, jak wam pomóc, aby załatwianie urzędowych spraw było jak najprostsze - mówił. Zaznaczył też, że konferencja była inspirująca i chciałby po niej wprowadzić kilka nowych rozwiązań.

Jak rozmawiać z osobą z wadą słuchu?

  • Mów w sposób naturalny, w normalnym tempie. Unikaj przesadnej artykulacji.
  • Unikaj skomplikowanych, „kwiecistych” wypowiedzi.
  • Upewnij się, że Głuchy słucha (wie, że do niego mówisz) zanim przekażesz mu informacje (dotknięcie dwa razy w ramię).
  • Mówiąc do Głuchego, zawsze zwracaj się do niego twarzą, nie pisz w tym czasie na komputerze, nie chodź po sali.
  • Zachęcaj Głuchego, aby dawał znać, gdy czegoś nie zrozumiał lub nie usłyszał
  • Twoja twarz powinna być oświetlona, za plecami nie powinno być silne źródło światła.
  • Nie krzycz i nie szepcz.
  • Mówiąc lub czytając na głos, nie zasłaniaj twarzy dłonią lub książką.

Kontakt z osobami niewidomymi

  • Przedstawiaj się spotykając osobę niewidomą nawet, jeśli jesteście znajomymi z dłuższym stażem.
  • Sygnalizuj swoją obecność, kiedy wchodzisz do pomieszczenia, w którym przebywa niewidomy oraz informuj o tym, że wychodzisz.
  • Nie unikaj słów: zobaczyć, widzieć, oglądać. Osoby niewidome używają ich w sposób naturalny.
  • Chcąc zwrócić się do osoby niewidomej znajdującej się w grupie osób, zasygnalizuj że mówisz właśnie do niej, np. wymieniając jej imię.
  • Jeśli chcesz uścisnąć dłoń osoby niewidomej, nie musisz czekać na inicjatywę z jej strony - po prostu powiedz: „Chcę uścisnąć twoją dłoń”.
  • Opisuj zdarzenia, które nie mają charakteru dźwiękowego.
  • Pomagając w przemieszczaniu się, pozwól osobie niewidomej chwycić Cię za ramię tuż powyżej łokcia. Nie popychaj jej przed sobą, ani nie ciągnij za rękę.
  • Informuj o wszelkich zmianach, które zaszły w pomieszczeniach.
  • Jeśli osoba niewidoma korzysta z psa przewodnika, idź po stronie przeciwnej niż pies

Wprowadzenie: Biuro Rzecznika Prasowego

Inne wiadomości

  • Ogólne

    Nasz produkty na Targach w Chorzowie

    Ostatni weekend maja to kolejna szansa na promocję lokalnych produktów. Wszystko za sprawą 12. Targów Turystyki Weekendowej „Atrakcje Regionów”, w których będę uczestniczyć nasi miejscowi producenci, których wyroby wyróżniono certyfikatem Lokalnej Marki Ziemi Pszczyńskiej.

  • Pomoc konsumentom

    Webinarium. Jak nie dać się oszukać w Internecie?

    Urząd Komisji Nadzoru Finansowego zaprasza 25 czerwca od godz. 10.00 indywidualnych uczestników rynku finansowego na webinarium „Najnowsze sposoby działania cyberoszustów - czyli jak nie dać się okraść w Internecie” organizowane w ramach projektu Centrum Edukacji dla Uczestników Rynku - CEDUR we współpracy z Komendą Główną Policji.