Nie daj sobie ukraść pieniędzy z konta - UOKiK ostrzega
UOKiK otrzymuje skargi od konsumentów, którzy w wyniku oszustwa stracili pieniądze z konta. Przypominamy, że bank powinien w ciągu jednego dnia roboczego oddać konsumentowi utracone w wyniku oszustwa środki, a następnie wyjaśnić kto odpowiada za incydent lub zgłosić takie przypadki organom ścigania.
- Nie podawajmy nikomu numeru karty ani kodu CVV/CVC, nie klikajmy w podejrzane linki otrzymywane SMS-em lub na komunikatorach, uważajmy na telefony osób podszywających się pod pracowników banku i różnych instytucji - ostrzega Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Konsumencie, uważaj, gdy:
- dostajesz SMS z informacją, że musisz dopłacić kilka złotych do przesyłki wraz z linkiem do przelewu - zwłaszcza, jak nic nie zamawiałeś;
- sprzedajesz na portalu aukcyjnym, a potencjalny klient chce się kontaktować poza nim - np. tylko mailowo lub poprzez komunikator;
- odbierasz telefon od osoby przedstawiającej się jako pracownik twojego banku z informacją o nieautoryzowanej transakcji albo ktoś prosi cię o zainstalowanie aplikacji. Odłóż słuchawkę i zadzwoń na oficjalną infolinię instytucji finansowej, aby to potwierdzić;
- ktoś prosi o podanie numeru twojej karty płatniczej i kodu CVV/CVC - dzięki nim oszust może autoryzować każdą transakcję;
- ktoś prosi o podanie numeru twojej karty płatniczej i kodu CVV/CVC - dzięki nim oszust może autoryzować każdą transakcję;
- ktoś prosi o podanie numeru twojej karty płatniczej i kodu CVV/CVC - dzięki nim oszust może autoryzować każdą transakcję;
- dostajesz SMS-y autoryzacyjne z banku - zwracaj na nie uwagę, ponieważ informują co autoryzujesz i na co wyrażasz zgodę. Oszuści mogą prosić o zgodę na zmianę numeru telefonu autoryzacji podając inny - wówczas będą mogli potwierdzić każdy przelew wykonywany z twojego konta.
Co zrobić, gdy padłeś ofiarą oszustwa:
- jeżeli oszuści wykonywali nieautoryzowane transakcje z twojego konta, jak najszybciej skontaktuj się z bankiem za pośrednictwem oficjalnej infolinii, zgłoś taką transakcję, zmień dane do logowania do aplikacji bankowej i bankowości elektronicznej oraz zastrzeż kartę. Na powiadomienie instytucji finansowej masz 13 miesięcy, ale im wcześniej to zrobisz, tym lepiej. Następnie zawiadom policję;
- gdy twoja reklamacja zostanie odrzucona, złóż wniosek do Rzecznika Finansowego lub miejskiego/powiatowego rzecznika konsumentów o pomoc w rozwiązaniu indywidualnej sprawy.
(Źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów)
Wprowadzenie: Biuro Rzecznika Prasowego