Pomoc konsumentom

Opinie w internecie

Konsumencie, kupujesz w sklepach internetowych, poszukujesz i sprawdzasz informacje o sprzedających to bardzo dobry nawyk pod warunkiem, że informacje o sprzedawcach są rzetelne i uczciwe.

Niebieskie tło. Tablet. Ręka dotykająca złote gwiazdki wychodzące z urządzenia.

W wyniku działań prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ceneo.pl oraz opineo.pl zmienią zasady prezentowania negatywnych ocen wystawianych przez konsumentów.

Konsumenci mają prawo do rzetelnej informacji - zwłaszcza w przypadku zakupów przez internet jest to niezmiernie ważne, dlatego podejmujemy działania, aby zapewnić konsumentom dostęp do w pełni wiarygodnych opinii zakupowych - wyjaśnia Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Wątpliwości prezesa UOKiK wzbudziły działania portali ceneo.pl oraz opineo.pl. Chodzi o sposób prezentowania negatywnych opinii i ocen oraz nieuwzględnianie ich w pewnych przypadkach w statystykach. Aby wyjaśnić pojawiające się wątpliwości, prezes UOKiK Tomasz Chróstny skierował do tych portali tzw. wystąpienie miękkie.

- Wybór w Internecie konkretnego produktu lub sprzedawcy, od którego go nabędziemy, nie jest łatwy - aby podjąć decyzję, często kierujemy się opiniami innych osób, licząc na to, że odzwierciedlają one faktyczny stopień zadowolenia kupujących. Tylko pod takim warunkiem możemy podjąć świadomą decyzję o wyborze danego produktu lub sprzedawcy. Usuwanie lub ukrywanie negatywnych opinii zniekształca zachowania rynkowe i decyzje zakupowe konsumentów. Mając dostęp do wszystkich ocen, konsument mógłby nie zdecydować się na dokonanie zakupu, bądź wybrać inny produkt czy sprzedającego. Właściciele platform zamieszczających opinie użytkowników nie powinni ingerować w oceny, dlatego zwróciliśmy na to uwagę ceneo.pl oraz opineo.pl - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. Obaj przedsiębiorcy zareagowali pozytywnie i zadeklarowali zmianę praktyki.

Więcej informacji na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów otwiera się w nowym oknie.

(źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów)

Wprowadzenie: Biuro Rzecznika Prasowego

Inne wiadomości