Pomoc konsumentom

Ważne zmiany. Nowe etykiety energetyczne i prawo do naprawy

W 2019 r. Komisja Europejska opublikowała pięć rozporządzeń dotyczących domowych urządzeń. Wprowadzają one zmienioną skalę na etykietach energetycznych, wzory nowych etykiet oraz tzw. „prawo do naprawy”.

Dłoń trzymająca telefon komórkowy, a obok skala znajdująca się na etykietach energetycznych od koloru zielonego do czerwonego. W tle dom.

Część zmian zaczęła obowiązywać od 1 marca 2021 roku, dla produktów takich jak: telewizory i monitory cyfrowe, pralki i pralko-suszarki, urządzenia chłodnicze i zmywarki do naczyń. Z kolei, od 1 września br. wejdzie w życie także zmieniona skala i wzory nowych etykiet na źródłach światła, czyli żarówkach.

Nowe etykiety energetyczne

Sprzedawcy mają obowiązek umieszczania nowych etykiet energetycznych na eksponowanych urządzeniach, a producenci - dołączania ich do produktów. Klasa efektywności energetycznej powinna być także widoczna podczas zakupów online (uwidoczniona w pobliżu ceny) i czytelna.

Szczegółowe informacje o etykietach znajdują się na stronie Ministerstwa Klimatu i Środowiska otwiera się w nowym oknie.

Prawo do naprawy

Na podstawie przepisów dotyczących zasobooszczędności, czyli tzw. „prawa do naprawy”, producenci sprzętów AGD i RTV muszą zapewnić dostępność części zamiennych przez 7 do 10 lat po zakończeniu ich produkcji i wprowadzeniu ostatniej partii do obrotu. Części zamienne mają być dostępne przede wszystkim dla serwisów naprawczych. Elementy do prostych napraw, które użytkownik może bezpiecznie wymienić samodzielnie, mają być powszechnie możliwe do kupienia.
Części zamienne mają być też łatwe do wymiany przy pomocy ogólnodostępnych narzędzi.

- Dzięki wprowadzonej regulacji sprzęty mają być trwalsze i łatwiejsze w naprawie. Jednym z celów nowych przepisów jest ograniczenie elektrośmieci. Prawo do naprawy i zwiększenie dostępności części będzie miało również swój wymiar finansowy - dłuższa eksploatacja urządzenia to oszczędność pieniędzy, zatem skutek finansowy dla konsumentów będzie również korzystny - wyjaśnia Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Wykaz części zamiennych i procedura ich zamawiania ma być dostępna na stronie internetowej producenta, jego przedstawiciela lub importera. W przypadku części zamiennych dostępnych powszechnie, na stronie internetowej powinna znaleźć się także instrukcja naprawy.

(źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów)

Wprowadzenie: Biuro Rzecznika Prasowego

Inne wiadomości

  • Pomoc konsumentom

    15 marca. Światowy Dzień Konsumenta

    Konsumenci! Możecie świętować cały tydzień z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który w tym roku Światowy Dzień Konsumenta obchodzi pod hasłem „Surfuję, sprawdzam, kupuję. Bezpieczny konsument w sieci”.

  • Pomoc konsumentom

    Akcja edukacyjna i quiz dla konsumentów

    Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny zobowiązał Jeronimo Martins Polska do zorganizowania akcji edukacyjnej dla konsumentów, w wyniku której mogą otrzymać bony na zakupy - łączna wartość bonów wyniesie 7,5 mln złotych.