Powiat pszczyński - podstrona

Pomoc konsumentom

Przed świętami. O czym warto pamiętać?

Rozpoczyna się okres przedświątecznych zakupów w sklepach stacjonarnych oraz internetowych. Nie zawsze z zakupów można się wycofać. Kiedy wolno to zrobić? W jakich okolicznościach można reklamować zakupione towary? Warto znać prawa przysługujące konsumentom.

Grafika przedstawia laptopa, na którego monitorze wyświetlony jest koszyk oraz torby z zakupami. W tle widać brązowe deski, na których leżą popakowane świąteczne prezenty.

Pamiętaj! Dokonując zakupu w sklepie stacjonarnym nie mamy możliwości zwrotu towaru, który nie posiada żadnych wad, a jedynie nam się nie podoba. Zwrot będzie zależał od dobrej woli sprzedawcy. Natomiast produkt zakupiony przez internet możesz zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od jego otrzymania.

Co możemy zrobić gdy zakupiony produkt okaże się wadliwy?

Masz prawo do reklamacji na takich samych zasadach przy zakupach zrobionych w sklepie stacjonarnym, jak i w sklepie internetowym. Jeżeli produkt okazał się wadliwy możemy złożyć reklamację. Podstawą reklamacji może być rękojmia albo gwarancja.

Zasady obowiązujące przy składaniu reklamacji z tytułu rękojmi:

• sprzedawca odpowiada za wadę w okresie dwóch lat od otrzymania towaru,
• składając reklamacje możemy wskazać jedno z czterech żądań: naprawa towaru, wymiana na nowy, obniżenie ceny, zwrot ceny zakupu,
• jeżeli w reklamacji zażądaliśmy naprawy, wymiany lub obniżenia ceny zakupu, a sprzedawca nie ustosunkował się do reklamacji w ciągu 14 dni kalendarzowych, nasza reklamacja jest automatycznie uznana za zasadną,
• dowodem sprzedaży jest nie tylko paragon, faktura, ale również potwierdzenie płatności, wyciąg z rachunku bankowego.

Zasady obowiązujące przy składaniu reklamacji z tytułu gwarancji:

• na gwarancję możemy się powoływać tylko i wyłącznie gdy została ona udzielona,
• postępowanie reklamacyjne odbywa się zgodnie z zasadami wskazanymi w dokumencie gwarancyjnym,
• gwarant może ograniczyć możliwość złożenia reklamacji jedynie do wad wskazanych przez siebie, może też udzielić gwarancji jedynie na niektóre elementy,
• gwarant decyduje na jaki długi okres czasu udziela gwarancji. Jeżeli w gwarancji nie określono tego terminu, to zgodnie z kodeksem cywilnym termin ten wynosi 2 lata od otrzymania towaru,

Jeżeli gwarant wymienił rzecz na nową lub dokonał istotnych napraw, to termin gwarancji biegnie na nowo od dnia otrzymania przez nas sprawnego towaru. Jeżeli gwarant wymienił tylko część rzeczy, gwarancja biegnie na nowo tylko do tej części.

Skontaktuj się z Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów
pod numerem tel. 32 44 92 328 lub mailowo: konsument@powiat.pszczyna.pl

Wprowadzenie: Biuro Rzecznika Prasowego

Inne wiadomości