Zacznijmy od młodego pokolenia
Podczas Festiwalu Zdrowia Psychicznego RAZEM nauczyciele, rodzice i opiekunowie zastanawiają się, jak wspierać dzieci i młodzież w ich zdrowiu psychicznym. Wydarzenie cieszy się ogromnym zainteresowaniem, w części wykładowej w pckulu wzięło udział ok. 400 osób.

Festiwal to pomysł Fundacji Kampus Nowa Edukacja, która działa od 2020 r, kierowana przez prezeskę Annę Ochman-Pasternak.
- Jako nauczyciele, specjaliści, rodzice jesteśmy przewodnikami młodego pokolenia. To wielka odpowiedzialność, ale i wyzwanie, które wymaga od nas wiedzy, siły i wsparcia merytorycznego, ale i wzajemnego. Jak mówi przysłowie, trzeba całej wioski, by wychować jedno dziecko. W dzisiejszych czasach ta wioska to my - rodzina, nauczyciele, specjaliści, całe społeczeństwo. Ostatnie lata naszej pracy z dziećmi i młodzieżą skłoniły nas do wielu refleksji, pokazały, jakie wyzwania stoją przed nami, dorosłymi i jak wiele jeszcze musimy się nauczyć, by skutecznie wspierać młode pokolenie jednocześnie dbając o własny dobrostan. Chcemy szukać rozwiązań i szukać najlepszych dróg. Tylko razem możemy stworzyć świat, w którym każde dziecko czuje się bezpieczne i rozumiane - mówiła Anna Ochman-Pasternak.
Uczestników wydarzenia przywitali wicestarosta Damian Cieszewski i zastępca burmistrza Magdalena Czarnecka. - Jednym ze sposobów radzenia sobie z dobrym zdrowiem psychicznym, z dniem codziennym i wyzwaniami, które nas spotykają jest sport. Dobrze, że spotykamy się by rozmawiać o tym, jak wspierać młodych ludzi. Dziękuję Fundacji Kampus za inicjatywę - mówi Damian Cieszewski.
Wykład inauguracyjny „Z czym boryka się młody człowiek w obecnych czasach i jak my jako dorośli możemy go wspierać?” wygłosiła prof. dr hab. n. med. Małgorzata Janas-Kozik, specjalistka psychiatrii dzieci i młodzieży, specjalistka pediatrii.
Profesor Małgorzata Janas-Kozik zwróciła uwagę, że współczesna młodzież zmaga się z ogromnym natłokiem informacji. Ilość bodźców docierających do młodych ludzi jest niewspółmiernie duża, co utrudnia nie tylko ich przyswajanie, ale także odpowiednie selekcjonowanie. - Sama liczba informacji i komunikatorów jest tak ogromna, że trudno sobie z tym poradzić, a co dopiero właściwie je uporządkować - podkreśliła.
Dodatkowym wyzwaniem są obowiązki szkolne, relacje rówieśnicze oraz pytanie: gdzie w tym wszystkim znajduje się miejsce dla rodzica lub opiekuna, który powinien odgrywać kluczową rolę w życiu dorastającego dziecka? Nie można także bagatelizować roli nauczyciela. Profesor zaznaczyła, że zaburzenia psychiczne to nie tylko poważne choroby - w połowie przypadków obejmują depresję i zaburzenia lękowe. Dlatego dzieci już od wczesnych lat powinny mieć dostęp do skutecznej profilaktyki, odpowiedniej opieki zdrowotnej i wsparcia w procesie reintegracji społecznej po wyzdrowieniu. - Rodzice również potrzebują wsparcia, ale zacznijmy od młodego pokolenia - zaznaczyła.
Profesor podkreśliła także konieczność zmiany sposobu komunikacji. Współczesna młodzież coraz rzadziej rozmawia twarzą w twarz, nie stosuje komunikacji niewerbalnej - gestów, mimiki, tonu głosu. - Rodzic powinien nauczyć dziecko stawiania granic i radzenia sobie z frustracją w bezpiecznych warunkach. Nie istnieje coś takiego jak bezstresowe wychowanie - należy wyrzucić ten mit do kosza. Każdy dorosły lepiej funkcjonuje, gdy ma szefa i wie, czego może się po nim spodziewać. Podobnie dziecko, które nie doświadcza kontrolowanych frustracji, nie nauczy się radzenia sobie z emocjami - tłumaczyła.
Profesor odniosła się także do roli szkoły. - Uważam, że szkoła uczy rywalizacji, a powinna kształtować umiejętność współpracy. Jeśli dom rodzinny nie będzie w sojuszu ze szkołą, to szkoła sama nie udźwignie tego zadania - podkreśliła.
W dalszej części psycholożka Justyna Żukowska-Gołębiewska, mówiła o tym, jak budować relacje partnerskie między szkołą, a rodzicami w sytuacji wypalenia rodzicielskiego i zawodowego nauczycieli w obliczu kryzysu psychicznego dziecka?
Adrian Drdzeń, specjalista ds. ochrony dzieci przed krzywdzeniem przekazał, jak skutecznie chronić dzieci?
W części warsztatowej, skierowanej do nauczycieli, pedagogów i psychologów, uczestnicy mają okazję zgłębić różnorodne podejścia wspierające rozwój i edukację młodych ludzi. Warsztaty obejmują tematykę podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach w edukacji, które przedstawi Agata Gemser-Wrębiak, a także metodę pozytywnej dyscypliny, omówioną przez Monikę Niedzielską. Dariusz Pietrek przybliży zagrożenia związane z nadmiernym korzystaniem z internetu, gier i smartfonów. Natomiast Daria Kukla zaprezentuje tutoring jako metodę wspierającą rozwój ucznia poprzez budowanie dobrej relacji.
Po południu w Liceum Kampus odbędą się warsztaty dla rodziców, poświęcone wyzwaniom wychowawczym we współczesnym świecie. Dariusz Pietrek poruszy temat wpływu internetu, gier i smartfonów na młodzież, pomagając rodzicom odpowiedzieć na pytanie: „Czy moje dziecko złapała sieć?”. Aleksandra Żabicka poprowadzi warsztat „Wystarczająco dobre dziecko”, zachęcając do refleksji nad oczekiwaniami wobec dzieci. Natomiast Dorota Sikora omówi relację między rodzicem, dzieckiem a jedzeniem, zwracając uwagę na zdrowe nawyki żywieniowe i emocjonalny aspekt spożywania posiłków.
Patronat honorowy nad wydarzeniem sprawuje starosta pszczyński Grzegorz Wanot, a wydarzenie jest współfinansowane ze środków Powiatu Pszczyńskiego.
Wprowadzenie: Biuro Rzecznika Prasowego