Wiadomości

29 lipca 2020

Stanowisko Zarządu Powiatu: trasy kolejowe nie przez powiat

Zarząd Powiatu Pszczyńskiego stoi na stanowisku, że jedynym możliwym do przyjęcia wariantem tras kolejowych w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego jest ten wzdłuż autostrady A1, który omija powiat pszczyński. Trwają konsultacje z włodarzami gmin, jeszcze w tym tygodniu ma odbyć się konwent Starosty, Burmistrza i Wójtów Gmin Powiatu Pszczyńskiego, przygotowywany jest projekt intencyjnej uchwały Rady Powiatu w tej sprawie.

Barbara Bandoła o stanowisku zarządu ws. linii
Trwają konsultacje związane z wariantowym przebiegiem tras kolejowych w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Do tematu odniósł się Zarząd Powiatu Pszczyńskiego, który przeanalizował założone w „Strategicznym Studium Lokalizacyjnym Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego” warianty projektu nowej linii kolejowej nr 170 Chybie - Jastrzębie-Zdrój - Godów oraz Katowice/Gliwice - Jastrzębie-Zdrój - granica państwa. Część zaproponowanych wariantów tras biegnie przez powiat pszczyński, w tym gminę Kobiór, gminę Suszec oraz gminę Pszczyna.

To piąta realizowana bądź planowana ogromna inwestycja w obrębie historycznej Puszczy Pszczyńskiej. Przypomnijmy, że obecnie trwa budowa drogi ekspresowej S1 oraz jednego z gazociągów przesyłowych, a mówi się o budowie Kanału Śląskiego, łączącego Odrę z Wisłą oraz kopalni, gdzie eksploatacja węgla ma przebiegać pod terenem leśnym.

- Stoimy na stanowisku, że inwestycje powinny być realizowane w sposób jak najmniej ingerujący w środowisko naturalne. Zwracamy się o projektowanie tras w jak największym stopniu po istniejącej sieci kolejowej. Wszystkie zaproponowane warianty tras kolejowych stanowią kolejne, ogromne naruszenie zarówno terenów zalesionych jak i zabudowanych oraz zbiorników wodnych. Uważamy, że jedynym możliwym do przyjęcia wariantem trasy kolejowej jest ten wzdłuż autostrady A1, który omija powiat pszczyński. Uwzględnia on potrzeby komunikacyjne regionu i w dużej mierze pozwala zachować tereny, które z wielu powodów są istotne dla mieszkańców - mówi Barbara Bandoła, starosta pszczyński.

Trasa kolejowa przebiegająca przez powiat pszczyński wiązałaby się z wycinką wielu hektarów lasów. - Te plany stoją w sprzeczności z założeniami Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego na najbliższe lata. Konsultowany dokument z hasłem „Zielone Śląskie 2030” zakłada ochronę obszarów o wysokich walorach przyrodniczych oraz zrównoważoną politykę rozwoju, godzącą interesy ochrony przyrody z rozwojem gospodarczym - podkreśla Barbara Bandoła.

Władze powiatu pszczyńskiego prowadzą konsultacje z włodarzami okolicznych gmin, chcąć wypracować spójne stanowisko w tej sprawie. Jeszcze w tym tygodniu odbędzie się poświęcony temu tematowi Konwent Starosty, Burmistrza i Wójtów Gmin Powiatu Pszczyńskiego. Przygotowywany jest także projekt uchwały intencyjnej Rady Powiatu Pszczyńskiego.

Zadaniem Centralnego Portu Komunikacyjnego Sp. z o.o. jest budowa międzynarodowego lotniska oraz węzła komunikacyjnego, integrującego transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Budowa węzła komunikacyjnego między Warszawą i Łodzią wraz z powiązanymi inwestycjami kolejowymi ma doprowadzić do powstanie spójnego, krajowego, multimodalnego systemu transportu pasażerskiego. Program kolejowy zakłada budowę łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r.

Mapa - warianty przebiegu linii kolejowych CPK

Wprowadzenie: Biuro Rzecznika Prasowego