Dla mieszkańców

Poradnik, jak założyć Profil Zaufany?

Chcesz załatwić sprawę urzędową? Nie musisz wychodzić z domu. Możesz zrobić to przez Internet. Załóż Profil Zaufany i korzystaj z ePUAP-u i SEKAP-u - bezpłatnych platform do kontaktu z urzędami. Załatw swoją sprawę szybko, wygodnie i bez kolejek.

Profil Zaufany jest podpisem elektronicznym, dzięki któremu można online załatwiać sprawy w wielu instytucjach urzędowych. Zawiera zweryfikowane dane: imię, nazwisko, datę urodzenia i numer PESEL, dzięki którym właściciel - i nikt poza nim - może potwierdzić swoją cyfrową tożsamość.

Dzięki niemu można zrealizować większość spraw urzędowych w krótkim czasie. Profil Zaufany umożliwia korzystanie z internetowej platformy ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej) i załatwienie wielu urzędowych spraw bez stania w kolejkach.

Aby założyć bezpłatny Profil Zaufany wystarczy posiadać numer PESEL. Profil ważny jest przez trzy lata, następnie można przedłużyć jego ważność na okres kolejnych trzech lat.

Można założyć go na dwa sposoby. Zdecydowanie najszybciej można zrobić to za pośrednictwem internetowego konta bankowego.

W przypadku braku dostępu do bankowości elektronicznej Profil Zaufany można założyć poprzez serwis www.pz.gov.pl wybierając „Załóż Profil Zaufany i potwierdź - w punkcie potwierdzającym”. Profil założony w ten sposób wymaga osobistego potwierdzenia tożsamości, w ciągu 14 dni od momentu rejestracji, w jednym z wybranych punktów potwierdzających.

Znajdź: Najbliższy punkt potwierdzający

Dane w banku są wiarygodne ze względu uwierzytelnienia ich podczas zakładania konta, stąd nie musimy ich, jak w drugim przypadku, osobiście potwierdzać w urzędzie.